De lelijke kant van e-mails

Wat internetgebruikers betreft, heeft iedereen een hekel aan spam. En wanneer die e-mails je inbox beginnen te vullen, de weg versperren, je privacy schenden of je persoonlijke informatie catalogiseren in wolken ver, ver weg, wordt het volkomen duidelijk waarom veel mensen ervoor kiezen zich zo snel mogelijk van spammails te ontdoen.

Hoewel zelfbehoud instinct is zoals iedereen, is het begrijpelijk waarom veel mensen liever zich te ontdoen van spam e-mails in plaats van het verduren van de eindeloze nachtmerries die komen met het hebben van te maken met een e-mail account verkrijgt via zijn onbetrouwbare inhoud. Eigenlijk zou het verwijderen van spam e-mails zo eenvoudig moeten zijn als het vinden van een manier om zich uit te schrijven van hun spam filters, maar beter nog, stel je voor hoe goed het is om spam e-mails voor eens en voor altijd te kunnen verwijderen!

Aan de andere kant kan een aanval van een spamfilter uw e-mailaccount financieel lamleggen. Spam is tenslotte alleen maar meer spam, en het is bewezen dat het meer geld kost dan af en toe een frauduleuze website. Wanneer spam uw inbox bereikt, wordt het tenminste verwijderd, in tegenstelling tot wanneer het op uw computer terechtkomt.

Maar het is niet altijd zo dat spamfilters het probleem zijn. Soms wordt uw e-mailaccount gehackt door een ontevreden werknemer die probeert de inboxen van oude collega’s leeg te halen in ruil voor het leeggehaalde e-mailaccount van laatstgenoemde. Hoewel de beweegredenen in dit geval net zo discutabel kunnen zijn, vallen de gevolgen vaak in het laatste geval.

Aangezien het bijna een regel is dat elke e-mail account uiteindelijk wordt gehackt, is het belangrijk om altijd de inhoud te inspecteren van wat u op het punt staat te verzenden via die e-mail account. En wat tegenwoordig als spam wordt beschouwd, kan heel goed verschillen van wat u zich realiseert wanneer u zich voor het eerst aanmeldt voor het adres.

Deze zelfde regel geldt wanneer u besluit een bericht te openen in de externe zoekmachine werkbalk van uw e-mail account. Omdat spamfilters tegenwoordig talrijk zijn, is het goed te weten dat niet elk e-mailaccount hoeft te worden gecontroleerd tijdens uw onderzoek. U moet net zo goed weten wanneer u met spam te maken hebt als wanneer u met legitieme e-mail te maken hebt.

 

 

De enige manier om er zeker van te zijn dat u uw e-mailaccount niet per ongeluk openstelt voor ongewenste inhoud, is het verschil te kennen tussen spam en legitieme e-mail. Als u voelt dat de e-mail inderdaad van uw bank afkomstig is en de gebarsten loodzware stempel van de afzenderauthenticatie draagt, is het slechte e-mail. Als u nog steeds niet zeker bent, neem dan rechtstreeks contact op met uw bank voor opheldering.

Dit roept ook de vraag op waarom je bank je de mogelijkheid geeft om met verschillende e-mailadressen te werken. Als het is vanwege de eerder genoemde misvatting dat verschillende e-mails zullen worden gezien door kunstmatige intelligentie technologieën, dan zul je verrast zijn zodra je problemen begint te ondervinden met de adressen die je hebt opgegeven.

Het siert u dat uw bank u zal voorlichten over hoe u kunt bepalen of een e-mail spam is of niet. Verder zullen ze het onderscheid duidelijk voor u maken. De tekst in het bericht is echter niet relevant voor de discussie. Als u na het lezen van de context nog steeds twijfelt, bel dan uw bank of internetprovider om bevestiging te krijgen.

Spam is in opmars

Google’s zet om spam te doden door NSA toegang op hun servers uit te voeren heeft het internet veranderd in een vaag bewaakte spammers-hoop. Volgens het laatste onderzoek van de Coalition Against Spam wordt het aantal wereldwijde spamberichten geschat op 80-90% spam.

De druk op ISP’s om hun servers van deze ongewenste berichten te ontdoen neemt toe, terwijl marketingbedrijven en individuele gebruikers worden beïnvloed door de positieve effecten die het internet naar verluidt teweegbrengt. Spam kost bedrijven naar verluidt jaarlijks naar schatting 21 miljard dollar.

Hoewel niemand zeker kan zijn over het exacte aantal gebruikers dat buiten het web opereert, toont het gerapporteerde aantal spam-doS-aanvallen aan dat het probleem nog lang niet als onder controle wordt beschouwd. Individuen die spam-bots exploiteren of achter beruchte botnets zitten, geven het niet gemakkelijk op. Zij vertonen aanzienlijke negatieve gevolgen voor computersystemen en netwerken.

Om spammers te bestrijden, hebben veel bekende bedrijven hun eigen filtersystemen ontwikkeld. Bekende anti-spamoplossingen zijn Verisign’s Cloudmark ISP, GlobalWeb’s Site Advisor en Yahoo!’s Search Engine Monitor.

Deze programma’s kunnen echter te simplistisch zijn. Verder bleek uit het onderzoek dat bepaalde spambotnets geen geldige contactinformatie weergeven, wat in veel gerapporteerde gevallen een ontbrekende schakel is.

In andere gevallen deden botnets gewoon genoeg om als spam te worden beschouwd. Recente gevallen van internetbewaking lijken dan ook op een oorlogsgebied – onvoorspelbaar en uiterst gevaarlijk.

Het opsporen van spam wordt een vervelende, lastige taak. Er wordt voortdurend nieuwe spam gelanceerd, en het feit dat deze niet wordt gemeld, kan komen doordat mensen huiverig zijn om iets te melden dat misschien niet waar is.